Jakie są przyczyny łysienia?

Dziennie możemy tracić do 50 włosów (niektórzy autorzy prac naukowych podają szerszą normę- aż do 100 włosów). W przypadku gdy włosów wypada nam więcej, albo zauważymy, że jest ich mniej niż było kiedyś, warto skonsultować się z lekarzem.

Na początku zaznaczę, że specjalistą do którego należy się zgłosić z łysieniem jest dermatolog, a nie tricholog. Nie ma takiej specjalności lekarskiej jak trichologia. Trichologiem bardzo często zostają osoby niemedyczne (np. filozof) po ukończeniu różnych kilkugodzinnych, bądź kilkudniowych kursów.

Dlaczego to dermatolog powinien zajmować się diagnostyką łysienia? Bo początek łysienia zaczyna się tam, gdzie zaczyna się włos. Czyli w skórze. A schorzeniami skóry zajmują się dermatolodzy. To właśnie ten lekarz zna fizjologię, budowę i rozumie procesy zachodzące w skórze, a także może wysunąć podejrzenie, co jest przyczyną łysienia.

Przyczyn wypadania włosów jest bardzo wiele. Na podstawie zebranego wywiadu i przeprowadzonego badania podmiotowego, często poszerzonego o trichoskopię, lekarz może wysunąć przypuszczenie co jest odpowiedzialne za wypadanie włosów u konkretnego pacjenta.

Jedną z najczęstszych przyczyn jest łysienie androgenowe, które dotyczy nie tylko mężczyzn, ale również kobiet.
W łysieniu androgenowym, w przeciwieństwie do telogenowego, nie znajdujemy tak wielu włosów na szczotce, w wannie, czy na ubraniach. U podłoża tej jednostki chorobowej leży miniaturyzacja mieszków włosowych. Włosy stają się coraz cieńsze, mniej widoczne, a wraz z upływem czasu i nasilenia choroby, nie znajdujemy ich już w mieszku włosowym.
Łysienie androgenowe typowo kojarzy nam się z przerzedzeniem w okolicy wierzchołka głowy czy z zakolami.
Ten typ łysienia znacznie częściej jest uwarunkowany genetycznie (ktoś z rodziców, dziadków miał łysienie androgenowe).
Niezwykle istotne jest wczesne rozpoznanie i włączenie leczenia, bo w momencie gdy pozostanie już sam pusty mieszek włosowy, nie można już uzyskać odrostu włosów.

Łysienie telogenowe jest spowodowane zaburzeniem cyklu życia włosa (skraca się faza wzrostu włosa) i może być powodowane przez różne czynniki. Najbardziej powszechnym i zupełnie fizjologicznym łysieniem telogenowym, jest to następujące po porodzie. Łysienie telogenowe występuje również wskutek m.in.: nieprawidłowej pielęgnacji, przyjmowania leków, stanów przebiegających z wysoką gorączką, stresu, zaburzeń hormonalnych. Bardzo często w tym typie łysienia może nakładać się wiele czynników, dlatego szczegółowy wywiad jest kluczowy dla powodzenia terapii.
Pacjenci z łysieniem telogenowym często znajdują swoje włosy “wszędzie” i mogą je “wyciągać garściami” po lekkim przeczesaniu włosów.
By skutecznie leczyć łysienie telogenowe musimy leczyć jego przyczynę. Dlatego lekarz przy podejrzeniu tego typu łysienia, prawdopodobnie zleci badania laboratoryjne, a czasem jeszcze inne dodatkowe. Zdarza się, że konieczna jest współpraca z lekarzami innych specjalności.

Do innych ważnych przyczyn łysienia zaliczamy łysienie plackowate (które będzie omówione w osobnym poście), łysienie anagenowe oraz różne typy łysienia bliznowaciejącego, czyli takiego w którym odrost włosów jest już niemożliwy.

Przyczyn łysienia jest bardzo wiele, dlatego w razie zauważenia utraty włosów u siebie, konieczne skonsultuj się z dermatologiem!