Czerwona pupa u dziecka i jak sobie z nią radzić.

Czerwona pupa u dziecka najczęściej jest spowodowana pieluszkowym zapaleniem skóry. Jest to rodzaj kontaktowego zapalenia skóry- powoduje je dłuższe przyleganie moczu, kału czy alergenów zawartych w pieluszce.

Pieluszkowe zapalenie skóry może dotyczyć nawet do 35% niemowląt i małych dzieci. Pierwsze zmiany skórne mogą pojawić się już w pierwszym tygodniu życia, najczęściej jednak występują między 9 a 12 miesiącem życia.

Zmiany skórne dotyczą okolicy będącej w bezpośrednim kontakcie z pieluszką (bez zajęcia fałdów skóry-tam najczęściej jest zdrowa skóra), ale mogą szerzyć się na pachwiny, brzuszek i nogi.
Najczęściej jest to rumień, ale może występować złuszczanie, grudki, krostki na skutek wtórej infekcji.

Do czynników ryzyka występowania pieluszkowego zapalenia skóry należą:

• Biegunki

• Karmienie dzieci mlekiem modyfikowanym (ph kału dzieci karmionych piersią jest niższe niż tych karmionych mlekiem modyfikowanym)

• Antybiotykoterapia (długotrwała z zastosowaniem antybiotyków o szerokim spektrum działania, ponieważ zaburzają fizjologiczną, dobrą florę bakteryjną)

• Rzadkie zmienianie pieluch i mycie pupy dziecka

Co zrobić gdy pupa dziecka jest zaczerwieniona?

Absolutną podstawą jest prawidłowa higiena. Pupę należy myć łagodnymi mydłami, albo lepiej syndetami (do kupienia w lepszych drogeriach lub aptece) i ciepłą wodą. Po umyciu skórę delikatnie osuszamy (dotykamy a nie szorujemy ręcznikiem). Jeśli to możliwe nie zakładamy pieluszki (“wietrzymy pupę”) a dziecko w tym czasie kładziemy na brzuszku na podkładzie (lepsze takie większe, też dostępne w aptece).

Mokre chusteczki w przypadku pieluszkowego zapalenia skóry powinny być stosowane tylko wtedy, gdy nie mamy jak podmyć dziecka.

Pupę smarujemy kremem z cynkiem. Grubo. Nie zapominamy o pachwinach. Smarujemy za każdym razem, po każdej zmianie pieluszki. Zakładamy pieluszkę na tyle ściśle by nie spadła, ale musimy móc włożyć 2 palce (rodzica nie dziecka) między pieluszkę a brzuszek.

W pracy porównującej skuteczność kremów (Alantan, Bepanthen, Linomag, Sudocrem) w postępowaniu z pieluszkowym zapaleniem skóry najskuteczniejszy okazał się Sudocrem. Cały artykuł można przeczytać TU

Dla przypomnienia: przy zakładaniu pieluszki nie ciągniemy dziecka za kostki do góry, tylko podkładamy rękę pod uda. Stawy u dziecka są jeszcze nie w pełni ukształtowane i nie należy wywierać na nie zbyt dużej siły.

Gdy po dwóch dniach naszych działań skóra się nie poprawia, albo pojawia się wydzielina (żółtawa najczęściej), krostki, pęcherzyki z płynem, duży obrzęk lub gorączka-trzeba zgłosić się do lekarza. Prawdopodobnie doszło do wtórnej infekcji. Może być bakteryjna, grzybicza a nawet wirusowa. Po zbadaniu lekarz(pediatra lub dermatolog) zleci odpowiednie leczenie.

Ważne: krem z cynkiem stosujemy do czasu ustąpienia rumienia. Zwykle następuje to po 5-8 dniach. Na zdrową skórę nie powinno się stosować kremu z cynkiem, gdyż ma właściwości ściągające.  Profilaktycznie (gdy skóra jest zdrowa) stosujemy kremy natłuszczające (np. Bepanthen Baby, Lanolina, Linomag).